måndag, oktober 27, 2008

Dilemma

I veckan fyller han år. Han kommer vara hemma och plugga till sin tenta hela dagen. Det var meningen att vi skulle fira honom på torsdag. Nu blir det väl inget med det.
Frågan är hur gör jag med födelsedagspresenten jag köpt till honom?
Jag vill ju ge den till honom, för det är något han skulle bli glad över. Något han önskat sig länge.
Jag tänkte att jag kunde lämna den utanför hans dörr. Utan avsändare utan något.
Han kommer med största sannolikhet fatta att det är från mig iaf.
Men är det kaninkokerska varning på det?
Håller jag på att bli helt galen som seriöst funderar på att smyga dit och lämna ett paket utanför hans dörr???

35 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver ju inte låta bli att skriva avsändar? Lämna den utanför hans dörr men skriv precis det du skrev här. Att du vill ge den till honom, för att det är något han skulle bli glad över. Röstar jag på.

Tre stycken sa...

Ja, håller med föregående talare. Om han ens ska ha den. Tycker inte att han betett sig särskilt bra, men det vet du ju bäst själv.

Maalin sa...

Jag håller med, lämna den utan att säga något men du kan skriva avsändare.

Anonym sa...

och jag ska gå emot mängden med att säga: Lämna den men skriv att det var från dig, och att du köpte den redan när ni dejtade.
Om inte annat kan man ju hoppas att tjejen han hänger med nu är med när han får den..

Tillsammans-bloggen sa...

Om det är möjligt, lämna tillbaka och köp dig själv något fint. Det är du som ska få presenter nu, inte han.

Han kommer förmodligen få dåligt samvete om han får den och den glädje han borde känna kommer du inte få ta del av...

Men detta är ju som du vet, bara mina spekulationer.

Anonym sa...

Nej, jag tycker inte att du ska göra det alls. Det är bara min åsikt.

För jag kan inte se något annat än att du gör det för att få chans till lite, om än den minsta uppmärksamhet från honom igen. Att han inte glömt dig, att han tänker på dig. En förhoppning om han ska tveka mellan dig och henne och bli rådvill. Och detta är en handling som bara gör det ännu svårare för dig att släppa honom. Du ger näring åt lidandet. Så för din egen skull. Även om det är svårt att stå emot. Det är inte kaninkokerske-varning men lite klängranksvarning.

Men.

Ingen mer än du själv kan veta vad du mår bäst av nu och sedan, fast hade jag varit en av dina vänner dig hade jag nog försökt få dig att fokusera på annat än HANS liv och lycka och glädje.

Den viktigaste personen i ditt liv är du. Glöm aldrig det!

/Gerda

Anonym sa...

No, no, no!

Han förtjänar inte en present!

Håller med föregående, lämna tillbaka och köp något till dig själv istället.
Alternativ ge presenten till någon av dina manliga vänner som ställt upp för dig (om nu presenten passar dom).

Men som sagt, gör det DU mår bäst av!

Kramen

Det Mörka Hotet sa...

Jag röstar på Isabelles förslag!

Anonym sa...

inte ge! big no no. /m

Anonym sa...

Jag hade lämnat den utanför dörren. För att det är ganska sött (och glad blir man) när man hittar ett paket utanför sin dörr

Anonym sa...

ps. nu noterar jag att andra här säger att du ej ska ge han den, för att han betett sig illa..hm.. om så är fallet förtjänar han inte den. Ge den till han när han gör det.. ja..

Anonym sa...

Nej, han är verkligen inte värd någon present.
Jag håller med Eller inte.
Lämna tillbaka och köp dig själv något du vill ha.

Turtlan sa...

Så var det för mig också då innan julen förra året.
Funderade mycket hur jag skulle göra men jag ville att han skulle få boken jag beställt.

Kanske fel, kanske rätt men det kändes rätt när jag väl postat den till honom och jag visste att han skulle gilla den och det gjorde han.

Så hur ska Du göra?
Hmmm.... nja... jag tycker nog att han var klart oschysst mot Dig så jag är tveksam men samtidigt så kan det vara en poäng i att ge honom presenten och visa att Du är en schysst person.

Men samtidigt så är han inte värd den!

Jag velar!

Turtlan

Anonym sa...

Je den till honom om det får dig att må bättre eller att du känner någo lättnad av det.
I annatfall så unna dig något fint eller gör någon av dom du bryr dig om och som brys sig om dig glad.

Följ den delen av ditt hjärta som han inte tog ifrån dig.

/Nova

Douglas sa...

Egentligen hur lätt som helst. Gör det som känns rätt för dig, så länge det inte är något som är i stil med någon form av "hämnd". Såna personer tappar man bara respekten för, såvida du inte tycker han uppträtt svinigt mot dig vilket jag inte tror du tycker även om det gör ont.

Kram
/Douglas

Varför vara perfekt.. sa...

han är faaan inte värd någon present alls! No way! han är inte värd något.

Supergirl sa...

Uppåt, framåt: Välkommen hit!
Anledningen till att jag inte vill skriva någon avsändare är för att det inte ska verka som att det är ett sätt att få honom tbx eller dylikt utan mer en kravlös present.

Tre stycken: Nej han förtjänar den väl egentligen inte. Men den ligger ju här nu.

Maalin: Din röst är noterad.

Isabelle: Jag skulle nog gå sönder om jag såg henne. Inte stark nog för det.

Eller inte: Jag vill inte ha något för de pengarna. De är "smutsiga" nu.
Jag blir glad om han blir glad även om jag inte får ta del av hans glädje.

Gerda: Ibland blir jag arg på dig för att du ser rakt igenom mig, men det går inte att komma från det faktum att du är väldigt klok =)
Det är klart jag först tänkte så, fast kärlek kan inte köpas för pengar. Och det var därför jag inte ville skriva någon avsändare för att det inte skulle uppfattas som det. Jag tror faktiskt inte det kommer ändra någonting.

Lattegirl: Jag tänkte tanken att jag skulle ge det till någon annan men det känns fel eftersom den inte är köpt med den personen i åtanke.

DMH: Noterat =)

M: Noterat =)

Emma: han kommer nog aldrig förtjäna den.

Latja: Det vore väl det bästa, egentligen.

Turtelgirl: Ja, det finns ju en anledningen till att jag valt att köpa den och anledningen försvinner ju inte bara för att vi gör det.

Jag vet att jag verkligen inte borda känna så, men jag vill bara att han ska bli glad på sin dag.

Nova: Jag vet inte om jag kommer må bättre av det, men jag hoppas han blir glad.

Douglas: Problemet är att jag inte riktigt litar på mig själv. Jag vill ge den, men jag vill inte att det ska verka som jag försöker köpa honom tbx eller att jag är en galen stalker. Frågan är hur hade man reagerat i hans sits?

Linda: nej det är han väl egentligen inte.

Supergirl sa...

Jag räknar rösterna till sju för att jag ska ge och sex emot. Två att jag ska känna efter själv.

Nu har jag en vattentätt plan iaf, om det blir ge.

Miljoner tack för att ni delade med er av er åsikt.

Puss

Anonym sa...

Då ger jag mig in i leken och säger att du ska använda det själv. Om det passar sig. =) YOU NEED IT BETTER!

Anonym sa...

Och btw eftersom jag skrev sist och utjämnade resultatet så borde det bli så att jag bestämmer för hur ska du annars välja när det blev 7-2-7?

I WIN I WIN I WIN!!!
















och hör sen! =P

Anonym sa...

Nej jag tror i ärlighetens namn inte heller att du tror på någon förändring från hans sida.

Men.

Du hoppas på det.

Iallafall.

Vad jag skulle tänkt på om jag vore än av dina bästa vänner som ville dig väl och kunde se saker mer objektivt än du är att jag ser en kille som inte kan ta emot en tjej som ger mycket och vill mycket och är öppen och direkt med det. Att han inte kan och inte heller vill. Fegt eller inte. Men han V I L L inte ha hela dig. GRYMT! sa grisen.

Ännu grymmare är att om han ändå konfronteras med det, inte kan hantera det och lätt kan såra och göra illa. Antingen bli hårdare eller fegt slingra sig ur med otydliga svar och halvdana löften som lämnar dig med hundra fler frågetecken. Kanske inte var så farligt, tänker du och visar förståelse för hans högst olämpliga beteende. Vilket vi nog alla gör när man fäst sig vid någon. För dig blir han t om en ännu mer ärbar man just för hans ärliga fräckhet.

Jag tror att du har helt rätt Supergirl. Du ska nog ge honom presenten för att få höra ännu en gång, kanske ännu hårdare för att på riktigt kunna förstå och ta in vad han menar med att inte ge dig en chans till. Ibland behöver man höra allt flera gånger.

Men som vän hade jag inte velat se min vän få ännu en käftsmäll. Så jag tänker inte på om han förtjänar en present eller ej. Jag tänker på dig.

Å andra sidan kan ingen ta ifrån dig din egen väg.

Det blir nog faktiskt bra hur du än gör. I slutändan. Jag är helt övertygad om det. Och du är en fantastisk person som går framåt. Och duger och är ok precis som du är. Så jag sänder istället styrka till dina val.

/Gerda

Anonym sa...

Tycker det är lite kaninkokerska över det hela. Om vi nu bortser från att du självklart ska känna efter vad du vill och istället går in på hur karln uppfattar det hela alltså.

Har han en uns av den intelligens du ger honom cred för fattar han givetvis att han sårat dig väldigt mycket. Lämnar du då en present utanför hans dörr efter en sån grej kan han bara tolka det som att A) du är en galen stalker eller B) du försöker "köpa" hans kärlek tillbaka. Inget av alternativen är speciellt bra.

Anonym sa...

Jag vill även passa på att säga att gerda är en väldigt klok person!

Supergirl sa...

Fredrik: Jaså du tycker att du ska ha den avgörande rösten haha. Alla är lika mkt värda i det här. Men din röst är noterad =)

Gerda: Jo, det är klart jag hoppas, men chans är väl lika stor som att små gröna gubbar skulle trilla ner på mitt skrivbord och dansa balongdansen för mig. Så jag hoppet är väl väldigt reducerat.

Jo, jag vet att han inte vill ha mig, det har inte undgått mig.
Som jag tror jag sa innan, jag förväntar mig absolut inget. Jag vill ge den förutsättningslöst. Jag skulle tom tänka mig att slå av mobilen efteråt. Jag vill inte ha ett tack, inga löften ingenting. Jag vill bara ge honom något jag vet att han blir glad av. Och det kanske låter ologiskt osjälviskt men det är faktiskt sant. Det är därför jag inte heller vill skriva avsändare. Tänker jag helt fel. Var min objektiva vän och säg.
Jag har faktiskt ganska mkt stolthet och skulle aldrig besvär honom med detta eller något annat. Jag vill bara lämna den förbannad presenten och gå vidare med mitt liv.

Tack för styrkan, behöver nog den för shit vad jag velar. Det är en löjlig liten present i en fråga om att starta krig. Suck!att det ska vara svårt jämnt.

Caesar: Nej inget av de alternativen vill jag ju och inget av de är sanna heller. Jag vill bara ge honom det som var menat åt honom.
Måste folk hela tiden tro att man har baktankar.
Den enda onda tanken jag kan ha, och det erkänner jag är att min present förmodligen kommer vara finare än hennes, men det är ju inget som ger mig något och egentligen skiter jag i det oxå.

JAG KAN INTE BESTÄMNA MIG!!

Anonym sa...

Om du inte kan bestäma dig så låt slumpen avgöra det.
Inget bra sätt men det funkar iallfall.

/Nova

Medelklassman sa...

Ja. Släpp honom. Släng paketet och gör något annat. It's over.

/Herr Brutalärlig, men inte brutal på insidan

Supergirl sa...

Nova: ja det kanske slutar med att jag singlar slant =)

30+: ja, det kanske är bäst.

Om jag räknat rätt står det nu 9 emot och 7 för.
Imorgon kväll måste jag bestämma mig.

Anonym sa...

Jag tror de flesta som svarat att du ska ge honom presenten bara har utgått från hur du känner, inte hur han kommer upfatta det. Vilket, om jag förstår saken rätt, var en stor del av skälet till att du frågar?

Supergirl sa...

Caesar: Ja, delvis. Jag litar inte på mig själv och mitt omdöme just nu. Men nu känns det mest som att det är en fucking present, inte en bomb. Ibland kanske man tänker för mkt. Det är väl bara att lämna den så får han väl tycka vad han vill. Det är ju ändå slut.

Anonym sa...

Nej alltså, du skulle bara lämna den utanför hans dörr eller något.
Inte att du skulle träffa henne-
Det skulle vara fruktansvärt, fy jag kan inte tänka mig något värre i en sådan situation.

Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt.
Kram

Supergirl sa...

isabelle: Om jag beslutar mig för att ge den, så kommer Mr snygg (ett gammalt ex och god vän) plinga på och lämna den åt mig. Då slipper jag riskera att se någon av dem.

Fortfarande velar jag dock.

Douglas sa...

Den första känslan man får angående någonting är ofta det som är rätt och din första var väl att ge den ?

När jag läser mellan raderna så verkar det definitivt som att du vill ge presenten men att du mer oroar dig för hans reaktion ?

Som jag sa innan tycker jag inte den är så väsentlig. Det är som sagt ingen bomb du ska överlämna, så hur illa kan han reagera ?
Är han så smart som du skrivit att han är, så förväntar jag mig att han förstår vad det handlar om. Att han är en väldigt speciell
person i dina ögon och att presenten är ett uttryck för det. Särskilt i och med att den köptes innan han "breakade".

Och OM han nu skulle reagera illa, typ att han tycker du är en kaninkokerska/stalker tycker jag det säger mer om honom än dig. I
såna fall är det hans ansvar att säga till dig att typ. "du har gått för långt". Men detta scenario skulle förvåna mig.

Jag har varit i hans situation. Kan säga att mitt ex växte mycket i mina ögon efter att hon gav mig presenten. Det var en så himla fin gest av henne. Bland de finaste komplimanger man kan få. Och det är såna saker som gör att jag minns henne som en fin människa. Respekt.

Kram
/Douglas

Supergirl sa...

Douglas: Tack så hemskt mkt för att du tog dig tid att dela med dig av dina egna erfarenheter.

Ja, min första känsla var att ge den, men så börjar man tänka och oroar sig för att det ska verka konstigt, eller desperat. Att han ska läsa in andra saker mer än att jag vill ge honom det jag köpt åt honom.

Till saken hör att hans två senaste ex har stalkat honom på riktigt. den ena skickar flera sms om dagen. De har både förföljt honom, dykt upp utanför hans jobb och hem. Han var därför riktigt orolig att jag skulle göra detsamma när han bjöd hem mig, och jag förstår att man är lite skraj då. Därför är jag lite orolig.

Men jag tror inte att han kommer bli sur. Fast man vet aldrig med människor ifs. Hade vi fortfarande dejtat hade han blivit glad. Han har ju sagt att han vill att vi ska vara vänner, men det vet man ju inte om folk bara säger.

Kram!

PinnKakan sa...

ååh... fina supergirl...
jag tycker inte du ska ge presenten men jag förstår dig om du gör det.

Supergirl sa...

pinnkaka: Om jag var min egen vän hade jag nog sagt samma sak.
Jag borde kanske inte, men livet blir lite väl tråkigt om man bara gör det man borde.