söndag, februari 17, 2008

Bakom kulisserna

Inför den stora dejten igår såg min dag ut ungefär så här:

10:00 vaknar, segar mig till soffan med flingorna under ena armen täcket under andra. Tittar på tv och äter mina flingor i en takt som närmast kan beskrivas som snigelfart.

12:00 Kliver upp ur soffan. Nu är jag vaken. Slår av tvn. Bäddar rent i sängen. Prov ligger sängen en stund och läser några sidor i min bok.

13:00 Tvättstugan. Jag hatar att tvätta. Lägenheten är dock täckt i smutstvätt och tiden är inbokad sedan länge bara att bita ihop.

13:15 Inkommande sms från P. "Passar det bra att jag kommer kl 19?" svarar att det blir jättebra. Då har jag nästan 6h på mig att förvandla lägenheten till ett slott och laga en festmåltid som får honom att falla ner på knä vid efterrätten.

13:30 Pratar i telefon med min svåger som berättar att killar kan få för sig att kolla under sängen och i skåp om tillfälle ges. För att se om man är en slarver eller inte. Här ska inga risker tas tänker jag och hivar ut inehållet i mina skåp i hallen på golvet och börjar sortera kläder och handväskor efter färg.

14:00 Tbx till tvättstugan. Ny omgång tvätt i maskinerna. Tbx i lägenheten. What the fuck vad det ser ut här!! Hm blunda hårt och passera hallen. Kanske ska fixa balkongen istället som numera fungerar som ett förråd. In med allt från balkongen i Vardagsrummet. Oj vad grejer det fick plats där. Kånkar ner grejer till förrådet. Tungt! Balkongen är tip top!

15:00 Rödluvan ringer. Pratar med henne samtidigt som jag manglar mina lakan. Jag är effektiviteten själv. Jag kan vara social samtidigt som jag gör nytta. Rödluvan undrar om mangla lakan verkligen är prio ett men jag försäkrar henne om att jag har gått om tid. Hinner även få klart mina handväskor i perfekt ordning medan vi pratar.

16:00 Hämta sista tvätten i tvättstugan. Oj hann inte tvätta allt. Måste boka tvätttid oftare än en gång i månaden. Sista maskinen har jag inte hunnit torka får hänga upp det i badrummet. Hinner nog torka innan han kommer.

16:30 Röjer rent i vardagsrummet, dammsuger och torkar golv. Bokhyllan ser ut som ett bombnedslag. Fixar det senare.

17:30 Insperationen om vad för festmåltid jag ska laga har ännu inte uppenbarat sig . Lätt panik. Ner till Ica och panta tomglas. Pratar lätt stressad med svågern och bestämmer i panik att jag ska göra wok. Jag bjuder alltid alla på wok. Det är det enda jag kan laga. Irrar runt på ica medan svetten rinner som ett åskmoln. De har ju ingenting på det här skit Icat!! Ber på mina bara knän att svågern och systern ska komma och hjälpa mig! Snälla, snälla, snälla kom. jag dör!! De befinner sig en evighet bort men ska fundera på saken.

18:oo En timme kvar. Hallen är kaos, dammråttor i sovrummet, en månadstvätt utspritt i lägenheten. Jag svettig och ser för jävlig ut i träningsbyxor. Det som ska bli middag är står i en ica kasse på köksbordet och vad ska jag ha på mig???? Steker kycklingen på svag värme samtidigt som jag hoppar in i duschen. Huvudsaken är att jag iaf inte stinker svett om han kommer.

18:15 Mina räddande änglar vars fötter jag ska ägna resten av mitt liv åt att kyssa dyker upp. Svågern tar hand om matlagningen. Systern städar bokhyllan och diskar medan jag dammsuger hallen och sovrummet. Samt stuvar in all tvätt i samtliga skåp i lägenheten. Det är väldig välstädat under bråten, men det kommer han nog inte märka om han ska göra en koll av hur slarvig jag är. Min lägenhet har på några minuter förvandlas till ett första klass arbetsläger där tempot är imponerande.

18:30. Jag bär ut tidningsinsamlingen och glasåtervinningen tbx på balkongen. När jag lyfter kassen med vinflaskor säger det kras! Botten i pappkassen går sönder. det är flaskor överallt och vin. Vad är det för idiot som lagt i en vinflaska utan att tömma innehållet!! (Svar: jag)

18:40 Jag är gråtfardig.Har ifs varit det ganska länge. Med panik går jag igenom gaderoben och är nära ett nervöstsammanbrott när jag förtvivlat konstaterar att jag inte har något alls att ha på mig. Fortfarande osminkad och håret som nu torkat står åt alla håll. Tar på mig en kort blå klänning och stay ups ser ok ut . Målar på lite mascara och kletar på ögonskuga som är ojämn och jävlig. Jag ser ut som ett ludder. Jag blir upplyst av mina änglar om att varje gång jag böjer mig fram så ser men hela min rumpa. Skit! Panik. Aktiviteten i resten av lägenheten är fortfarande i klass med ett arbetsläger.

18:55 P ringer och jag ber till gud att han ska vara sen innan jag svarar. Han är utanför och letar parkering. Varför ska han vara så jävligt väluppfostrad och alltid vara exakt i tid. Jag bläddrar igenom garderoben samtidigt som jag pratar med honom efter något annat att ha på mig som inte skriker desperat kom och sätt på mig.

19:00 P ringer och ber mig komma och öppna porten. Jag drar av mig min klänning och sätter på mig en sorglig urblekt svart historia. Som systern drar upp dragkjedjan på samtidigt som jag kör ut dem genom dörren.

19:03 Kramar om P. Han frågar vad jag har haft för mig idag. Och jag säger att jag har tagit det lugnt och inte gjort något speciellt.
Han skulle bara veta!!
Men det är våran hemlighet.

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Du sprider glädje Supergirl!

Skrattat och läst med ett stort leende. Men säkert inte så kul för Dig? Stress!
Tur det finns änglar som dök upp och räddade skeppet i sista minuten. Puh antar jag.

Vad är bäst? Exakt punktliga personer eller alltid en timme sena?
Min teori är: Är folk punktliga så tar de besöket seriöst. Han kom i tid, då var besöket hos Dig viktigt för honom!

Sena....då undrar jag om de har någon vidare respekt och då är inte besöket så noga. Visst det finns alltid tidsoptimister men vill man komma i tid så kan man.

Så vad jag tycker så är P klart godkänd!

Va kul att det gått så bra!

Anonym sa...

Ha ha ha. Lova att du träffar honom ute eller hos honom nästa gång. Fortsätter du i det här tempot innan ni ska ses lär du gå in i väggen =)

Supergirl sa...

Turtelgirl: Det gick ju bra tillslut så ingen fara på taket men stressigt var det absolut.

Jag är själv en sån där som kommer sent, kanske inte till en middag men annars. Det betyder inte att jag inte bryr mig bara att jag aldrig lär mig hur lång tid saker faktiskt tar =)

Latja: Ja, nu är det hans tur. Så där orkar jag inte ha det varje gång han ska komma över, då blir det till att avslöja vilken slarver jag egentligen är =)

Anonym sa...

Jösses vad du fick mig att skratta när jag läste inlägget :) Men du, jag känner igen mig i det där... vet vilka kaotiska dagar det kan bli när man ska ha hem någon på en dejt! Dock... tror jag du lätt toppar min värsta dag i de sammanhangen *s*

Håller stenhårt tummarna för att det ska gå bra för er :)

Citykillen sa...

Haha. Känner igen den där stressen. Fy fan vad man gör till sig bara för en annan persons skull!

Supergirl sa...

Liza: åh vad glad jag blir när jag fått dig att skratta =)

Tack söta du för att du håller tummarna och hoppas. Hjälper nog om jag får hjälp =)

Citykillen: Visst är det så. Man försöker vissa upp en bättre människa och bara undvika det de kommer upptäcka om de stannar kvar tillräckligt länge, i mitt fall att jag är en slarvmaja med stökiga skåp =)