tisdag, september 23, 2008

En sak att berätta...

På Firmafesten för några veckor sedan hamnade jag under middagen mittemot en liten anspråkslös herre. Vi pratade om allt möjligt, så där som man gör. Han frågade mig vad jag jobbade med och vad jag hade för utbildning. Vanliga frågor som man ställer så där när man inte egentligen har något att prata om.
Men sen säger han:
- Jaha, har du pluggat det. Vi söker ju någon på min avdelning med just den kompetensen.
Och det är då det går upp för mig att det här kanske inte är en vanlig menlös herre som sitter och trycker i något hörn om dagarna.

- Ursäkta vad sa du att du hette?

Han berättar vad han heter och jag inser att jag sitter mitt emot en av höjdarna på företaget och berättar om min sommar. och som nu vill att jag ska jobba för honom, hjälpa honom.
- Men jag kan ingenting, får jag ur mig.
- Men du har ju pluggat det
- Ja, men jag har ju aldrig jobbat med det och det var tre år sen jag gick ut. och jag har inte ens skrivit min C-uppsatts.
- Du måste ju börja någonstans.

Och jag vet ju att han har rätt, men jag vågar verkligen inte.
För tänk om jag får det där jobbet och sen så visar det sig att jag inte minns ett skit, och inte kan ett skit, och vi gör felinvesteringar som kostar företaget en massa miljoner, som gör att vi måste sparka en massa människor ink mig själv, och jag har ju inte ens A-kassa. Då kommer jag inte ha råd att bo kvar så jag kommer bli bostadslös, med massa människors karriärer på mitt samvete som kommer vara mer än jag klarar av så jag kommer tappa all lust att leva vidare, men jag kommer inte ha något hem med takbjälkar att hänga mig i och jag är för klumpig för att hänga mig i ett träd så jag kommer få lägga mig på valfri stor huvudgata i stan och självdö.

Så just därför blinkar markören i mailet.
Hej,
Tack för senast.
Jag har funderat på det vi pratade om på middagen och kommit fram till.....

5 kommentarer:

mitt fyrverkeri sa...

..att jag är väldigt smickrad över förslaget och litar på ditt omdöme och således gärna tackar ja!

(pengar löser sig alltid)

Supergirl sa...

copy, paste? =)

(det går inte att läsa din blogg längre förresten)

mitt fyrverkeri sa...

Den var stängd ett tag men nu är den vidöppen. Rensa cookies kanske?
Funkar det med jobbet och resan så tycker jag du ska köra. Som du säger, sånt som skrämmer en lite är nyttigt skit. :)

Anonym sa...

Klart som fan att du ska köra babe :) Tar man inga risker här i livet vinner man inget. Tror du att jag har någon aning om vad jag gör på mitt nya jobb tex? ;)

Anonym sa...

... att jag självklart sätter mig tillrätta i din del av båten. Visar du bara vägen så ska jag se till att miljonerna hamnar där dom ska vara. (i min ficka)

Och btw så är det väl bara att hoppa på akassan och hålla sig i skinnet i ett år. =)