tisdag, november 11, 2008

Definitioner

Jag funderar lite på det här med definitioner, och jag tänkte att ni kunde få hjälpa mig.
Hur vet man när man är kär?
Vad är skillnaden mellan att älska någon och vara kär i någon, eller förälskad för den delen?
Hur lång tid tar det innan man blir kär? Kan man bli det direkt?
Hur länge ska man dejta någon till man bestämmer sig för att man inte är kär?

Undrar om man kan slå upp det i en ordbok?
Men vad tycker ni?
Jag tycker det är dags att reda ut begreppen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

En mycket intressant filosofisk fråga. Tål att fundera på men jag kollade lite snabbt på nätet eftersom jag inte är så sugen på att plugga. Enligt Lexin blir man inte klokare eftersom ordet kär betyder förälskad, älskad, uppskattad. Älskar betyder känna kärlek till, vara kär och förälskad betyder i sin tur självklart kär.

Tre stycken sa...

Oj.

Älska tycker jag är lättast. Det är när jag blir rakt igenom lycklig när jag tänker på personen.

Kär är mer en obehagskänsla för min del. Det är då jag är pirrig, intresserad, orolig, överanalyserande, nervös, ännu mer pirrig, bergodalbana.
Nej, jag tycker inte om att vara kär om jag inte VET att han är precis lika kär i mig. Det VET man nästan aldrig.

Hur länge ska man dejta för att veta att man inte är kär? Två gånger. En gång måste man träffas, bara för sakens skull. Först andra gången kan man avgöra om det kan bli bra eller inte. Tror jag. Och så tror jag ju på att inte ligga innan man bestämt att man inte ligger med andra, men jag är ju gammeldags av mig. Att hålla på sig är underskattat.

Supergirl sa...

Fredrik: Ja, det var ju inte mkt till hjälp. Du kan väl fundera på hur det är för dig och åk?

Tre stycken: Jag vet inte, vad är skillnaden mellan din def av kär och förälskelse i så fall?

Räcker det verkligen med två gånger för att bli kär? måste man inte känna personen mer?

Jag håller faktiskt med dig på den punkten om att inte ligga innan man vet var det ledder. Men det har förekommit undantag. Så jag gissar att vi båda är ganska gammeldagsa. =)

Anonym sa...

Tja det där ämnet e ju svårt.
Men det e väl olika för varje mäniska.
För mig e det väll när jag börjar göra saker som jag normalt set alldrig skulle göra och när jag har komit till det stadiet att jag e fövirrad eller uppträder fövirrad.
Och jag ser ingen störe skilnad mellan kär och förälskad.

Och dejtingen e väl oxå olika för sista gången för mig så träffades vi i två veckors tid, först lite då och då sen bara oftare och oftare och vid någont tillfälle så sa jag bara rackt ut vad jag kände utan att själv veta om det.

/Nova

I´lltrytobequiet sa...

Svårt det där... Dom flesta är väl av åsikten att först kommer förälskelse, sedan kärlek och sedan älskar man någon. Jag tror att jag hoppar över förälskefasen när jag väl träffar någon. Jag blir kär. Men då har jag bara varit det två gånger i mitt liv också, för så räknar jag. Kär är ett starkt ord för mig. Inte lika starkt som älskar men älska kan rymma så mycket annat. Jag har tex ett ex som jag älskade men aldrig var kär i, jag hade romantiska känslor för honom men det var aldrig kärlek som jag ser det. Vissa människor har ju väldigt lätt för att bli förtjusta eller "förälskade" men dit tillhör inte jag. Så antingen känner jag väldigt mycket eller ingenting alls. Min nuvarande kille blev jag tok-kär i redan på andra dejten, allting var så självklart på något sätt och det kändes som om jag redan kände honom väldigt väl. Sedan var det så tydligt att det var besvarat och då blir det nog lättare att inte censurera sina egna känslor. Oj vad smetigt det blev på slutet... Harlequin-moment...

Anonym sa...

Och hur vet man att man inte är kär i kärleken?
Det brukar man ju upptäcka när det är finito och personen väldigt snabbt försvinner ur ens känslobana, men hur vet man det från början???

Turtlan sa...

Förälskad... för mig är det där pirret i början. När man går runt på en massa rosa moln och har lätt hjärtklappning hela dagen.

Att vara kär i heller älska någon är ungefär det samma för mig och det är inte samma som förälskad.
Vara kär är när man får och har den där känslan att man värderar den där personen så oerhört mycket på något speciellt sätt.

Gisses så svårt att förklara men jag kommer ihåg andra gången jag och M träffades, då tänkte jag ungefär så här: "- Han är något visst". Redan där fick jag den där speciella känslan som gjort att jag kämpat på så. - Han var ju något visst. Kanske är det kärlek?

Supergirl sa...

Nova: ja, vad är de dem säger " när kärleken checkar in, checkar förnuftet ut" Du är inte ensam om att göra knasig saker med andra ord. Men är det verkligen skillnad mellan förälskelse och kärlek?

MissChangeable: Jag är helt med på ordningen. För mig är kär väldigt starkt oxå. och älska utan att vara kär är ju en viktig aspekt. Jag älskar en hel massa människor som jag inte är kär i. Men vad är def för att älska någon egentligen?

Det lät inte smörigt, det lät fint, så som det ska vara. Glad för din skull.

Latja: Jag har faktiskt inte den blekaste, men kanske märker man det när man tänker på personen att man istället för att sakna honom/henne så saknar man något speciellt som att sova skeden tex. Kanske kan funka att fråga sig själv om det duger med någon annan är svaret ja, så är man kär i kärleken?

Turtelgirl: väldigt bra svar! Men finns det ändå ingen skillnad mellan att vara kär och älska? Varför har vi olika ord för det, för vi använder väl inte det som synonymer?

Jag vill ha klarhet. Jag vill ha klara riktlinjer! sen kan jag sammanställa det hela i en check lista och förenkla livet för alla =)

Anonym sa...

Det var som sagt ett filosofiskt ämne du kom med. Jag har inte haft så mycket tid över till att fundera för just nu går livet i 180 av någon konstig anledning.

Jag tror att det är ungefär som tre styrkor av samma sak, eller rättare sagt tre olika faser man går igenom. Det går inte att säga att den här fasen är si och så lång eftersom det rör känslor. Det första stadiet vi är i är enligt mina egna empiriska studier förälskelsen. Detta är en stormig fas då vi gör många saker som är irrationella. Det är även under denna fas pirret i magen när vi ser den vi har känslor för är som vanligast och känslorna är nya sköra och starka. Jag tror det är förälskelsen som vi är i när vi kallas nykär. Specifika händelser i ett förhållande som gör att man kan känna förälskelse igen men denna gången ovanpå de andra känslorna.

Den andra fasen är kär och den infaller mellan det att man är förälskad av någon och älskar någon. Jag tror inte att man kan bli kär direkt utan att känna den andra människan utan då är det förälskelsen som talar och faktiskt i många fall den fysiska driften för den andra personen. Jag har svårt att sätta fingret på vad kär egentligen är. Denna fasen är inte lika stormig som förälskelsen och det är egentligen här känslorna börjar övergå till vardag.

Den tredje fasen är som sagt att älska någon. Denna fas är precis som fas två förutom att nu börjar sin partner vara inte bara sin partner utan den börjar även närmas sig positionen som bästa vän.

Svårt det här men jag hoppas att jag har gjort mig förstådd. Även om det är svårt att finna ord som beskriver allt. Jag tror att människor känner rätt snart om de är intresserade av den andra personen eller ej. Jag tror även att vi inser rätt snart om det är så att vi kommer bli förälskad i den personen. Jag tror även att om vi är riktigt ärliga mot oss själva så kan vi säga direkt när det bara är en kick för sitt eget ego som vi dejtar.

Anonym sa...

Förälskad är vanligen stadie ett - (egentligen mår man väldigt dåligt - svårt att sova, äta, andas m.m, men man tror att man mår helt underbart) det kan både gå över och bli "värre" = kär.

Kär är stadie två nästan som förälskad men starkare. Är man kär är man säker på att det inte ska gå över (det är man iofs även när man är förälskad)

Älskar (stadie tre) är starkast och kan även innefatta andra människor än ens partner (eller ev tilltänkta partner) som kanske ens föräldrar, vänner mfl. (vilket du naturligtvis redan vet - jag skriver bara ner det jag tänker och inser att jag inte blir klokare själv på vad som är vad)
Att älska någon är nog något som växer fram under lång tid - inget som man kan säga efter andra dejten eller ens tionde
Slutfilosoferat från Hossan (som eg inte vet ett dyft)

Supergirl sa...

Fredrik: Tack för dina tankar. Jag är inne på samma spår att det är tre stadier av samma sak. Jag ska begrunda, sammanfatta och skriva ner mina egen tankar i ett inlägg när andan faller på.

Hossan: Inte skriva nedlåtande om sig själv så där, då blir jag ledsen. Efter det här inlägget står det ganska klart för mig att ingen egentligen vet. Tack för att du delade med dig av dina tankar.

Anonym sa...

hmmm

För mig är det "de 3 stegen"
Älskar jag någon kan jag ta en kula för dom, enkel simpel regel jag har

är jag kär så... jadu är det en orolig pirrig känsla Gillar hon mig? eller ser hon mig bara som vän? Ska jag berätta vad jag känner? osv

Förälskad då är man upp över öronen kär