måndag, april 14, 2008

Smuts på jorden

Engla Juncosa-Höglund finns inte längre.
Mördad.
Ett barn har blivit mördat. Ett barn har blivit mördat av en återfallsförbrytare. Han har gjort det förut. Det är så hemskt så ledsamt, så onödigt att jag får en klump i magen.
Vem är han? Hur känner han? varför?

Han erkänner mordet på Pernilla Hellgren, och hans advokat säger att han inte orkade bära det längre. Att det blev en lättnad att berätta vad han gjort och jag känner inget annat än äckel och avsky för denna människa. Han förtjänar inte att lätta sitt samvete. Han förtjänar att drömma mardrömmar och plågas av synen av de människor han tagit livet av.

Men jag tvivlar på att någon som mördar en tio-årig flicka på väg hem till sin mamma ens har ett samvete.

Jag skäms över att vara människa idag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

förstår inte varför du skäms över att vara människa? HAN är sjuk. hans beteende går inte att generalisera till övriga befolkningen. det man däremot kan skämmas över är ju dom återigen inkompetenta poliserna..

Turtlan sa...

Jag hörde också de orden från mannens advokaten att han var så lättad.... men hjälp.... mannen är ju sjuk, gravt sjuk!
Varför har man inte följt upp honom efter de domar han fått tidigare?

Finns många varför när sånt här nystas upp!

Supergirl sa...

Anonym: Nej du har faktiskt helt rätt. Det är han som är undantaget!

Turtelgirl: Ja, det finns många frågor och jag tror det är omöjligt att förstå.