onsdag, januari 09, 2008

Förnedring

Handsvett, obehagskänsla. Vill inte. vill inte! Vad hade jag gjort för att hamna i den här situationen och nu var det för sent att backa ur. Jag vill inte bli sedd som fegisen på kontoret. Det här var något som verkligen skrämde mig. En efter en gjorde kollegorna sin uppgift, tillslut var det bara jag kvar. Kom igen nu Supergirl nu är det din tur. Jag tittade på deras leende anskiten där det stod runt omkring mig och hjärtat slog så hårt i bröstet att det gjorde ont. Röd i ansiktet full av skam klev jag upp på vågen. Väntade medan siffrorna tickade fram min förbannelse till vikt. Bra jobbat sa den ansvariga kollegan som kommit på den briljanta idén att vi skulle väga oss gemensamt för att peppa varandra att komma i form. Hon noterade min vikt. På måndag gör vi om det här och ser hur det har gått för alla.

Det kommer skickas ut veckorapporter med viktkurvor och veckans kämpe vs förlorare kommer att utses. Den som gått ner minst får i maj bära en tröja på med texten " jag är en tjockis" på jobbet. Förnedringen är min motivation. Nu ska degmagen bort. 10 kg minus till maj.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen gud jag tycker det verkar vara ett hemskt sätt. Förnedras så inför alla. Nä usch det var ingen bra metod tycker jag. Vem kom på detta? Jag hoppas verkligen inte det var chefens försök till att få friskare personal.

Anonym sa...

Tycker det låter på snudd olagligt att göra så!

Och den som går ner minst är kanske den som BEHÖVER gå ner minst, varför ska NÅGON behöva bära en tröja med den texten på?

Usch vad hemskt! Blir arg när jag tänker på det.

Men om det sporrar dig att gå ner lite om du känner att det behövs så.... ;-)

Turtlan sa...

Förnedrande?

Jo det tycker jag också!

Sen så tycker jag att Ni ska räkna viktminskning i förhållande till ursprungsvikt. Inte enbart i rena kilon!
Mest rätt är att använda BMI faktorn!

Jag tror att gruppeffekten är bra men däremot inte grupptvånget! det är skillnad det!

Turtlan

Anonym sa...

Inför i stället en stor belöning till den som klarat målet, för nog behövs en morot för att klara det, men säg att man kommer sist, då lär man ju tröstäta upp alla kilon + några till på en vecka.
Men jag håller tummarna för dig =)

Supergirl sa...

Sundis:Det var frivilligt att vara med och det var en kollegas idé. Men förnedrande absolut men jag tror det är det jag behöver.

Hossan:Det är ingen fara, som sagt så är det helt frivilligt. Jag tror det kommer funka för mig, tävlingsmänniska som jag är.

Turtelgirl: vi har BMI som riktlinje och man får sätta upp mål själv så jag tror det kommer bli bra, men jag tycker det är lite förnedrande med att väga sig inför alla.

Latja: Välkommen till min Blogg!! Det blir nog någon belöning för den som lyckas bäst tror jag, inget spikat än iaf.
Jag hoppas det kommer gå bra. Imorgon är det vågen som gäller med tanke på helgen får jag vara glad för vad som helst som inte är plus =)