torsdag, januari 22, 2009

Koversation med pappan

P: Vad gör du?
S: Är på väg till jobbet, har varit och fixat visum.
P: Är det nästa vecka du åker?
S: Ja
P: Själv?
S: Ja, men det har jag ju sagt
(pappa har hela tiden varit övertygad om att jag åker med någon hemlig pojkvän)
P: Men du kan ju inte åka själv!!!
S: Men det ska jag
P: Men det får du inte!!
S: Men pappa...
P: Jag är faktiskt din pappa, du måste be om lov.
S: Tycker du inte jag är för gammal för det?
P: Så länge jag lever ber du om lov!
S: Okej får jag åka?
P: NEJ, Inte själv!!
S: Men pappa sluta, du vet att jag kommer åka iaf.
P: Du lyssnar inte på mig. Du lyssnar aldrig på mig. Du gjorde (massa exempel) utan att lyssna på mig. Jag är faktiskt din pappa, när ska du lära dig det!
S: Men jag är faktiskt 30!
P: Och jag är fortfarande din pappa! Du är dum nu vill jag inte prata med dig längre.
*klick*

Det faktum att jag tjatat om den här resan i flera månader verkar har gått honom helt förbi. Det är inte så att jag undanhållit det för honom vare sig att jag ska resa eller att jag ska resa själv.
Fast varje gång att jag har sagt att jag ska resa själv har han skrattat och sagt
- Haha, är du säker på att det inte kommer vara någon pojke som väntar på dig, på planet.
- Ja
- Vi får väl se.

Föräldrar är inte det lättaste att ha att göra med alltid.

Och att pappa slänger på luren så där är inget ovanligt.
Han har tittat på för många amerikanska filmer.
Lika pinsamt varje gång man är i offentliga sammanhang
Då man får fejk avsluta samtalet.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ändå lite gulligt tycker jag. För det framgår ju rätt tydligt att han bara är orolig/beskyddande. Pappas flicka kanske ;)

Hoppas du får en underbar semester iaf. Har du berättat vart i världen du far?

Anonym sa...

Man blir nog aldrig vuxen i sina föräldrars ögon. :-)

Tre stycken sa...

Han är orolig!

Sött att han bryr sig. Jag hade också varit orolig om jag var pappa och min lilla söta dotter ska ut och resa i farliga världen. Själv!

Det kan inte vara lätt att vara förälder heller :-)

Anonym sa...

Som sagt, i föräldrars ögon blir man aldrig vuxen.
Min mamma "leker" hönsmamma fortfarande och man måste ringa innan planet lyfter och när planet lander för det KAN ju störta.
Du får ringa och maila papsen regelbundet, det gillar dom... ;)
OCH blogga när tillfällen ges...

Kram

Fröken Svensson sa...

Så gulligt ändå.
Mina föräldrar har nästintill slutat säga vad de tycker, de vet att jag gör det jag vill ändå hahaha. De säger att jag är ett hopplöst fall. Kram!

Hon sa...

Haha, det var lite rart. "Du är dum, nu vill jag inte prata med dig längre." Föräldrar kommer alltid vara föräldrar :)

Anonym sa...

Är det inte också lite roligt att de fortfarande envisas med att lämna meddelanden på röstsvar? Även fast man förklarat för dem ett par miljoner gånger att "Jag ser att jag har ett missat samtal från dig! Du behöver inte lämna röstsvar om att du vill att jag ringer upp dig!"

Anonym sa...

Min mamma tvingar mig att skicka ett sms när jag kommit fram till Borlänge ikväll för att hon är så orolig... Inte lätt att vara förälder antar jag :)

Anonym sa...

Min mamma skäller på mig, säger att jag väljer fel och är allmänt en jävla pain in the ass.

Allt för att hon är orolig.

Finns det ingen kurs man kan skicka sina föräldrar på där de får lära sig att visa oro på mer vettiga sätt??

Susanne och Pebbels sa...

Jag tycker att du är jättemodig som åker själv! jag vet flera som har gjort det och INGEN har ångrat sig.
Men såklart att lilla pappsen är orolig, och att han slänger på är nog för att han inte vill säga saker som han ångrar. Ibland är det bättre för oftast menar man inte saker man säger när man 'r rädd eller arg.


KRAM


Ps. Min mamma är exakt likadan

Anonym sa...

Hehe skön farsa du har.

Min morsa säger alltid att jag skall vara försiktig när jag skall ut och så ringer hon mig alltid dan efter.

/Nova

Supergirl sa...

Madde: Pappan är världens sötaste. Lite pappas flicka är jag nog =)

Tack, blir lite rundresa i asien.

Hossan: Nej, det är nog ett som är säkert!

Tre Stycken: Jag förstår ju att om/när jag själv får barn så kommer jag vara exakt likadan.
Jag är ju lite hönsmamma nu redan mot mina vänner (jobbar starkt på det)

HappyCat: Om Pappa fick bestämma så skulle jag väl ringa honom varje dag men jag är fruktansvärt dålig på det.
Jag ska maila och ringa minst en gång i veckan.
Och blogga när tillfälle ges =)

Fröken Svensson: Skönt att höra att det finns fler omöjliga döttrar där ute. De kanske ska träffas över en kaffe och beklaga sig =)

Men gulligt är det absolut

Hon: Man undrar ju vem som är föräldern och vem som är barnet, Och när man kallar någon dum väldigt konstruktiv kritik haha.

Han är söt min pappa

Singelkatten: Det finns en anledning till att jag helt plockat bort min telefonsvarare. Får ju tuppjuck på folk som ringer och säger typ hej det är jag, kan du ringa mig? Det tillhör väl vanligt folkvett att ringa upp missade samtal (om man kommer ihåg)

Har faktiskt en rolig historia ang oroliga föräldrar och röstsvar.
En bekant till mig skulle åka utomlands och hans mamma var ju så klart utom sig av oro och läxade upp honom med massa saker han skulle tänka på. Bla förklarade hon att vad du än gör ring inte upp röstbrevlådan när du är utomlands för det är jättedyrt.

Han åker bort på sin semester och allt är frid och fröjd. När han en kväll kommer tbx till hotellet ser han att han har ett missat samtal från sin mamma och ett meddelande på telefonsvararen. Utom sig av oro med hans mors uppmaningar färskt i minnet "vad du än gör ring inte upp röstbrevlådan" Så passerar tankar som att någon dött hans huvud.
I luren hör han: Hej det är mamma. Jag skulle bara påminna dig om att inte lyssna av telefonsvararen när du är bortrest eftersom det är så dyrt.

Ridå! =)

Ett mer klockrent exempel på hur föräldrar är.

Supergirl sa...

Caesar: Det är nog riktigt jobbigt. Tänk att behöva gå runt och vara orolig hela tiden.

Nni: säg till om du hittar någon =)

Dat: jo, min pappa är nog inte unik och egentligen är det väl bra att de oroar dig, hade nog blivit lite ledsen om han inte gjort det.

Nova: Han är riktigt cool faktiskt.

Jag brukar undvika att berätta det mesta för honom för jag tycker det är lite jobbigt när han nojar så där.