tisdag, december 30, 2008

Straff att vara kär och ärlig

Jag funderade på en sak. Om Norrlandspojken inte sagt att han varit kär i mig, om han hållit masken om det. Hade ni fortfarande tyckte det var fel av mig att träffa honom då? Förmodligen inte.
Då blir det som att han blir "straffad" för att han är kär och ärlig med det, genom att jag flyr. För att inte såra.

Och så säger vi att vi är trötta på spelet, när man indirekt belönas genom att spela spelet, genom att man får fortsätta vara med och leka.

Varför är vi så fruktansvärt rädda för känslor, våra egna och andras?
Och vad är det som säger att jag har rätt att besluta åt honom vad som är bäst for honom?

Bara en tanke som slog mig.

15 kommentarer:

Citykillen sa...

Egentligen borde människor inte leva med varandra. Bättre att göra som snubben i gårdagens dokumentär - Leva med björnar istället!!

Susanne och Pebbels sa...

Nej, antagligen hade jag inte reagerat alls om han inte hade sagt att han var kär. Men på nått sätt känns du som den starkaste i ert "förhållande" och han framstår som väldigt svag. Visst har du rätt i att ni är vuxna bägge två. Han känns bara så sårbar på nåt sätt.

Jag träffade en kille en gång (*host* flera gånger har det faktsikt hänt) som jag var i samma situation med, som du är med den här killen.
Jag tyckte att det var skitjobbigt när den andre var kär och inte jag. Jag blev typ taskig till slut. Så hemsk är jag, men du verkar vara mycket snällare :-)

Anonym sa...

Han får ta ansvar för sitt egna liv. Kör på så länge du vill och han finns där trots att du sagt att det inte kommer att bli ni. Han är vuxen (antar jag, hehe) och kan då ta vara på sig själv...

Anonym sa...

Att mäniskor är rädda för sina och andras känslor tror jag beror på att vi e rädda för att bli sårad eller att förlora någon man håller kär.
Det borde inte vara så men så har det blivit och fortsäter mänskligheten med att spela spelet så kommer det säkert att bli värre.
Sverige är trots allt ett av dom länderna med mest singlar och jag tror inte alla vill vara det utan dom e det ofteviligt för att dom inte vågar.

Och jag tror inte att någon tycker du har gjort fel.
Men jag vet inte , men hur det än är med den saken så tycker jag ingen kan döma dig för du har varit ärlig mot honom och han är medveten om det och vill fortsäta att umgås så e det helt ok om du gör det om du vill.

/Nova

chaos sa...

Det är väl jättebra att ni är ärliga mot varandra, du och Norrlandspojken. Han vet vad han ger sig in i, och du vet vad han känner. Det enda problemet som jag kan se det, är att han förmodligen hoppas på att du så småningom ska känna mer för honom än vad du gör idag. Och kommer inte den dagen (och dom känslorna) så lär han bli rätt besviken. Men som sagt var, ni har varit ärliga båda två, ni är vuxna båda två och har själva rätt att välja hur ni vill ha det.

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT!
Sköt om dig!

Anonym sa...

Det är precis som DaT säger du har makten i "förhållandet" eller vad vi ska kalla det. Relationen? Och enligt mig är det kampen om makten i förhållandet som spelet fortsätter i.

Tycker det är en intressant frågeställning du lyfter angående att han straffas för att han är ärlig. Hur jag än vänder på det i huvudet så kommer jag bara fram till att det kommer att sluta olyckligt. Viss finns det en chans att du blir kär i honom med men om det tar för lång tid så kommer du vara så högt uppsatt på pedistalen att du inte kommer kunna leva upp till det han har givit dig i hans fantasi och när han upptäcker det så är det iaf kört.

Suck, varför ska allt alltid vara så svårt för?

Arnie sa...

Ibland får man bara tänka på sig själv och låta andra tänka för sin egen del. Men frågan är varför du behöver honom? Ja kan förstå sexet och närheten och allt det där men tröttnar man inte ganska omgående på att mysa med någon som man inte håller kär? Jag har aldrig velat stanna i det. Men du kanske fungerar annorlunda.

Hoppas din nyår blir bra och att nästa år blir det vi har hoppats på. kram

Anonym sa...

Nu målas en väl tragisk bild upp av många här. Ingen vet hur det här kommer att sluta, risken att han blir besviken är överhängande, men inget säger att det är omöjligt att dina känslor växer sig allt starkare och det behöver inte alls vara kört sen! Kör på, och fortsätt vara ärlig. Heja SG=)

Det Mörka Hotet sa...

Jag är inte rädd att visa mina känslor. Men andra är det. Därav min tunga medicinering - också.


Gott nytt år på dig!

Hossan sa...

Nej jag tycker inte det är fel av dig att träffa honom, du har sagt till honom var du står och om han fortfarande vill träffa dig (vilket han uppenbarligen vill) så är det upp till honom. Det hade varit värre om du sagt att du var kär i honom eftersom du inte är det, då hade det varit fult.

Anonym sa...

Jag nöjer mig med att bara önska ett gott nytt år idag :)

Kram babe!

Varför vara perfekt.. sa...

Gott nytt år på dej Superflicka!!
Kram kram

Anonym sa...

Vad är det värsta som kan hända?
Är det att du i slutänden faktiskt får känslor för killen?
Är det att han plötsligt tröttnar?

Bara lite funderingar så här på det nya året.
Gott Nytt År på dig SG.

Anonym sa...

Tack för senast babe! Det var trevligt att få vara Mats Sundin för en kväll :)

Supergirl sa...

CK: Förmodligen det allra klokaste, men att leva klokt är ganska trist.

DAT: Det är svårt med balans.
Jag vill inte säga att jag är bättre än dig, men jag skulle aldrig vara taskig mot honom. Jag tycker självklart om honom men inte på det sättet.

Falcisen: Haha man vet aldrig med mig =) Men han är faktiskt vuxen.

Nova: Jo, det är bakgrunden till varför vi håller på med spel. Jag hoppades att bara genom det här exemplet peka på hur skruvat det är.

Chaos: Jag kan inte erbjuda annat än min ärlighet. Just nu har jag inte mkt mer än det jag ger honom att erbjuda. Sen stämmer väl inte riktigt hans personlighet in på vad jag söker heller, tyvärr!

Fredrik: Är det inte alltid någon som har makten? För hur ofta tycker vi om någon exakt lika mkt?

Jag hoppades just få fram en diskussion om den frågeställningen, eftersom jag tycker den är intressant själv.

Jag vet inte varför det ska envisas med att vara så svårt hela tiden, för svårt är det.

Arnie: Varför jag behöver honom? Det är rent egoistiska skäl. Jag trivs bra med att bli avgudad. Det är tyvärr den bittra sanningen. Det är inte det att jag inte tycker om honom, för det gör jag verkligen. Han är så otroligt fin och snäll och han har min fulla respekt, men jag vet att jag inte känner på det sättet för honom. Men jag har inte stört mig på honom eller tröttnat på honom...än.

Anonym: Självklart är det inte omöjligt att jag en dag får känslor för honom, konstigare saker har hänt. Jag vill ändå tro att den snälla killen vinner i slutet iaf, om jag nu är så mkt att vinna.

DMH: Haha är det verkligen så illa?

Hossan: Jag skulle aldrig ljuga om mina känslor för någon. Säger jag att jag är kär så är jag det.

Caesar: Detsamma!

Linda: Till dig med!

Latja: Att någon av oss blir sårade är det värsta som kan hända.

Caesar: Tack själv! Det var grymt kul att träffa dig och dina vänner ;)