torsdag, oktober 08, 2009

Lite blå

Det finns saker om mig som inte ens mina närmsta vänner känner till, inte för att jag medvetet valt att dölja det utan bara för att det verkar omöjligt att tala om det. Ibland tänker jag att om jag låtsas som de sakerna aldrig hänt så finns de inte och jag har klarat mig ganska bra på det, men sen kommer dagarna där hela mitt inre ätts upp av ett växande svart hål. Jag lever dessa dagar just nu. Men idag vågade jag ta ett steg jag inte vågat ta förr, för tillslut tröttnar man på att gråta nästan oavbrutet i ett helt dygn och i ett ögonblicks styrka ringer man vårdcentralen och knappar in sitt nr för att sedan förlora styrkan några min senare.

När de ringer vägrade jag svara. Första gången, andra gången, tredje men sen svarar jag iaf och när jag pratar med tanten på andra sidan luren och hon frågar hur det och jag svara det är inte så bra säger hon kan du komma hit på en gång? Jag mmar till svar och medan jag väntar på att doktorn ska roppa upp mitt namn är jag fler gånger på väg att gå. Sen kommer farbror doktor och jag säger jag är inte så bra på att prata om det här och sen är jag tyst och vi leker gissningslek medan tårar rinner ner för mina kinder. Tillslut tar jag sats, skrapar ihop det mod jag har sluter ögonen och säger så många meningar jag hinner med innan styrkan sviker mig igen.

Han säger, jag har hört tillräckligt jag skriver en remiss. Lite som att sten lättat känns det att höra. Vi ska få av dig den där ryggsäcken du lever med det här kommer bli bra.
Jag undrar vad som finns i den där ryggsäcken, och jag undrar hur den egentligen påverkar mig men att bli av med den låter oerhört skönt. Jag undrar vem jag kommer vara utan den.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår dig mer än du kan ana. Kämpar med samma problem och tankar dagligen. Men nu när jag börjat öppna mig och prata med någon lättar det för var gång. Men utan den ryggsäcken blir man nog aldrig, vad det än är som finns i den. Huvudsaken är att man lär sig acceptera och hantera den, oavsett hur tung den är.

Stor kram till dig!

Fröken Svensson sa...

Usch vad jag lider med dig. Vet precis hur det är. Man vet liksom inte vem man kan prata med för ingen skulle förstå. Sen vet man inte vart man kan få hjälp heller. FIck du remiss till kurator nu el hur går det till?
Kram!

Nova sa...

Det e nog många som läser din blog som förstår dig och som har eller går igenom likande situationer som dig.

Det e redanm tre här med mig inräknad som vet va du pratar om.

Å tro mig det e så skönt när man får kontrol över sin ryggsäck även om man aldrig kanske blir av me den helt.

Min ryggsäck ligger i ett hörn å damar nu mera kommer fram i vissa situationer men gud va skönt det är att kunna leva igen.

Å du kommer oxå att komma till bax i livet det e jag helt övertygad om.

Ta hand om dig nu Ängeln

/Nova

Tre stycken sa...

Modigt att du vågade till slut. Livet är för kort för att må dåligt om man kan må bra.

Tänker på dig!

Max sa...

Starkt gjort :-)
*stöttande kram*

Åttiotre sa...

Starkt och modigt!

Stora kram!

Tillsammans-bloggen sa...

Krångliga tankar, men bra att vården var vaken och välkomnade dig. Du kommer bli värsta supergirl! KRAM

Hossan sa...

Det tär att gå runt med tunga bördor. De påverkar en helt säkert mer än man kan tro!
Skönt att du fått en öppning på det här och jag hoppas att du vågar och orkar fullfölja. Då kommer det att bli bättre, det är jag övertygad om.

Starkt jobbat!

Många kramar

Supergirl sa...

Falcisen: Förmodligen sant, att ryggsäcken har man alltid kvar men kanske den blir lättare? Jag har så sjukt svårt att prata om en del saker bara, fattar inte hur det ska gå.

Kramar

Fröken svensson: om jag skulle prata skulle jag få medlidande och det vill jag inte, jag vill bara lära mig leva med skiten. Japp remiss till kuratorn sen ska hon se hur störd jag är.

Kram!

Nova: Bara att skriva det här inlägget var jättejobbigt, det som trycker mig vet inte ens ni om, tom att skriva om det funkar inte.

Jag är mer glad än du förstår att det går bra för dig nu!

Stycket: Jag är faktiskt stolt att jag äntligen tog tag i det.

Max: Tack!

åttiotre: Tackar!

Fröken Framtid: Hoppas du har rätt! har förstått att jag har tur om hon bara kunde ringa snart!!
Kram!

Hossan: Jag har förstått att det påverkar mig omedvetet på massa sätt. Konstigt hur det funkar. Ska bli intressant att se sambanden faktiskt.

Kram!